sobota, 6 marca 2010

Zbyszkowy Alan 48 plus multi u Maksona!

Witam!

Mam na imię Piotr i znacie mnie jako Makson-a na CB 39. Chciałbym podzielić się z Wami moimi modyfikacjami radia Alan 48 plus multi. Radio dostałem od kolegi Zbyszka z Bródna. Zbyszek postanowił podarować mi je w prezencie i tym samym przywrócił moją aktywność na CB. Zbyszek zakupił nowe, profesjonalne radio i niebawem będziemy mogli znowu usłyszeć Go na „naszym” kanale 39 CB.

Zamieszczam kilka danych Alana 48 plus multi:

- Ilość kanałów: 40 AM/FM
- Zakres częstotliwości: 26.960 - 27.400 Mhz
- Zasilanie: 13,2 V
- Wymiary: 180x50x150
- Waga: 1kg
- Pobór prądu: 1100mA bez modulacji
- Pobór prądu przy odbiorze: 250mA
- Moc wyjściowa TX: 4W

- filtr ANL

- możliwość zaprogramowania czterech wybranych kanałów
- szybkie przejście na kanał awaryjny
- możliwość nasłuchu dwóch kanałów jednocześnie

- regulacja poziomu wzmocnienia mikrofonu
- regulacja czułości odbiornika
- przełącznik kanałów w mikrofonie

Oto i moje aktualne CB:

Foto 1

Kliknij aby powiększyć
Radio uruchomiłem w swoim QTH i po ustawieniu 39 FM okazało się, że pierwszą osobą, która odpowiedziała na moje zawołanie „Jak mnie słychać?” był Krzysztof zwany przeze mnie „Radyjko” z Bródna. RX mojego radio pracował zadawalająco, modulacja Krzysztofa głośna i wyraźna, raport dla Krzyśka 5/9. TX w AM pracował dosyć poprawnie, moja modulacja głośna, wyraźna tylko, że akurat w domu na CB39 używamy FM i tu pojawił się pierwszy „klops”.

Alan w modulacji FM miał zbyt małą dewiację pomimo że MIC GAIN ustawiony był maksymalnie w prawo. Przeszukałem szybko instrukcję obsługi radio (dostałem z radio) i znalazłem komplet schematów. Na schemacie blokowym kilka ciekawych oznaczeń:

RV 401 FM DEV ADJ;

RV 201 AM MOD ADJ;

RV 203 TX POWER ADJ;

RV 202 TX METER ADJ.

Po zdjęciu obudowy można bardzo szybko zlokalizować regulatory za wyjątkiem RV203. Po prostu nie ma tak oznaczonego regulatora RV 203 TX POWER ADJ. Ciekawostka i zagadka, gdzie jest regulacja mocy była prosta do rozwiązania. Wystarczył schemat ideowy i strona internetowa http://www.elektroda.pl/. - tam taki oto post: RV1 to prk tylko do ustawienia napięcia , które idzie poprzez transformator modulacyjny (T6) na złącza drivera i stopnia mocy PA nadajnika- podpis SP5ANJ. Rzeczywiście na schemacie ideowym znalazłem RV1 dokładnie tam gdzie opisał kolega. Na szczęście w radio tez był RV1 !

Kilka słów co zrobiłem w radio.

1) W modulacji FM dewiację ustawiłem tak, żebym nie musiał „wydzierać” się do mikrofonu a jednocześnie żeby była ona poprawna i w miarę możliwości czytelna. Przy okazji mogę już korzystać z MIC GAIN-a w radio i nie musi on być maksymalnie „w prawo”.

2) W modulacji AM nic nie zmieniłem.

3) Jeśli chodzi o moc TX to zmniejszyłem ją z 6W na 2 W. Widocznie ktoś tu wcześniej grzebał i rozkręcił RV1 maksymalnie w prawo. Ja uznałem że na lokalne rozmowy 2 W TX wystararczą w zupełności.

Jeśli chodzi o odblokowanie 400 kanałów, które wyczytałem że posiadam to bardzo pomocna była http://www.elektroda.pl/. Znalazłem tam post opisujący poprawną konfigurację zworek dla procesora.

Problem jest trywialny. Procesor blokuje się zworami J1 J2 i J3. Przy fabrycznej konfiguracji zalutowane są wszystkie zwory i radio działa w trybie PL na 40 CH 26.960- 27.400 AM/FM z mocą 4 W.

Programowanie trybów pracy radio opisane jest dobrze w instrukcji. Wystarczy wyłączyć radio, wcisnąć przełączniki AM/FM oraz SCAN i trzymając oba włączyć radio. Następnie po włączeniu wybrać pokrętłem od zmiany kanałów tryb pracy.

Doczytałem się, ze tryb PX to 400 kanałów w „0” z modulacją AM/FM. Tylko że przy konfiguracji zworek gdzie wszystkie są zalutowane ten tryb NIE DZIAŁA.. Aby go odblokować wystarczy rozlutowac zworę J3, natomiast J1i J2 zostawić zalutowane. Zamieszczam poglądowy rysunek RYS 1 jak odnaleźć zworki (opisane na PCB) i schematycznie zamieściłem konfigurację. Wystarczy odessać kropelkę cyny z J3 i po sprawie. Pozostaje pytanie Po co mi 400 kanałów? bo przecież wystarczyłoby 27.390 czyli 39 kanał na czterdziestce d.

Rys 1
















Dziękuje bardzo Zbyszkowi za Alana i Wam wszystkim a w szczególności Krzysztofowi za pomoc przy regulacjach i sprawdzaniu mojego nowego TRX Alan 48 plus multi.

PS ObiecAnki cacanki- a dla Naszej Ani ( i Was wszystkich) zamieszciłem ten oto mini pseudo techniczny – poglądowy artykuł

PS2 Regulacje w swoich CB radiach robicie na własne RYZYKO.

PS3 Jeśli uznacie, że technika to ciekawy temat na forum mogę pisać czasami mini post artykuł.


Pozdrawiam , Makson (Piotr - sq5lf)
SCHEMAT 48 plus MULTi :




11 komentarzy:

  1. Witam,
    Czy moglbys udostepnic skan schematu alan 48 plus multi.
    U mnie w pudelku nie bylo schematu.

    Pozdrawiam,
    K

    OdpowiedzUsuń
  2. K? a kto to - mogę ale na e-maila. Maxon

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy alan 48 plus multi z niebieskim wyświetlaczem to to samo radio co Twoje z pomarańczowym?

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiem tego bo nie widziałem w środku niebieskiego ale wydaje się ze raczej jest to to samo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na dniach go właśnie kupię i tak sobie pomyślałem że mógłbym mu w razie potrzeby podkręcić lekko mocy. Ciekawe czy tam w tym z niebieskim LCD też będzie RV1

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,

    czy możesz napisać w jakiej pozycji ustawiłeś RV401 (może jakieś foto), dla uzyskania najlepszego efektu i jakie są przez to ustawienia MIC-GAINA?

    Pozdrawiam,
    Łukasz.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super opis, na elektrodzie za duzo mechanikow i nic z tego nie wiadomo, tutaj ladnie i czysto opisane co trzeba zrobic, gromkie brawa za kompletny opis i wyczerpujacy opis.

    Pozdrawiam
    sumek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak chcesz mistrzu uzyskać coś sensownego, to daj sobie spokój z kręceniem potencjometrami, które zostały ustawione przez producenta w odpowiednim położeniu tak, aby radio spełnialo jakieś tam wymagane normy - te peery nie służą do ilepszania radia, a służą do ustawienia parametrów, których nie da się ustawić w sposób statyczny.

      Wiadomo CB radia są niedoskonałe i sporo jest do poprawki, ale są sposoby na poprawę parametrów, które może wykonać praktycznie każdy.

      Na początek zachęcam do obejrzenia tematu

      http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2057689.html

      i zastanowienia się czy warto kręcić potencjometrami, czy lepiej zastanowić się dlaczego producent na przykład usunął wzmacniacz mikrofonowy w wersji "multi"

      pozdro, sp8jz Marcin

      Usuń
  8. witam mam problem z nastrojeniem anteny cb, bo swr i pwr na 10fwd pokazuje mi set a na 100ref pokazuje mi swr 3 a fs 5 i nie wiem od czego to zależy pomożecie mi

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam. W moim wszystkie zworki sa rozlutowane. Mam 400 kanalow. Wolalbym jednak 40. Ktora zworke mam zalutowac. A która jest od 5/0?

    OdpowiedzUsuń