sobota, 13 marca 2010

Zewnętrzny S-meter by Makson - SQ5LF

Witam!
W popularnych radiotelefonach typu Alan 48 plus, Alan 87 etc. można znaleźć wyjście na zewnętrzny S-meter umieszczone z tyłu radia, zazwyczaj w postaci gniazda typu „mini” jack.
Zewnętrzny S-meter jest wyjątkowo prostym urządzeniem i można wykonać je samodzielnie z elementów dostępnych każdemu. Ja do zrobienia zewnętrznego S-meter potrzebowałem 3 elementów:
1. analogowego miernika uniwersalnego DC V z zakresem do 1.5 V
2. dwa popularne złącza typu „banan”
3. wtyk mono typu „mini” jack
Układ do zrobienia jest dziecinnie prosty. Poniżej zamieściłem wykonaną przeze mnie przejściówkę (foto 1) oraz wykonany S-meter (foto 2).

FOTO 1 przejściówka i schemat




FOTO 2 miernik i CB radio



Po podłączeniu miernika należy odpowiednio wyskalować nowy S-meter. Ja do tego celu postanowiłem wykorzystać S-meter w radio oraz porównać odczyty dla kilku stacji z nowym miernikiem. Polecam powtórzenie tego eksperymentu na mierniku cyfrowym.
Potrzeba matką wynalazku - do dzieła. Pozdrawiam Makson

4 komentarze:

  1. "można wykonać je samodzielnie z elementów dostępnych każdemu"
    ano prawda, na pewno jakiś mini jack jest w mojej torebce razem z innymi najpotrzeniejszymi przedmiotami, bez których się z domu nie ruszam....
    :) pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  2. jak wyskalować owy s-meter? Czy we wspomnianym Alanie 87 jest jakiś "perek" za to odpowiedzialny?

    OdpowiedzUsuń
  3. Alan 87 / SS3900 Mają takowy w SS3900 Jest to VR1 dla AM/FM i VR2 dla CW/SSB

    OdpowiedzUsuń